Leesbaarheidsonderzoek – Verschillende manieren van lezen 1

READSEARCH, MAD-Research, Hasselt

Als onderzoeker binnen het team READSEARCH van PXL-MAD/UHasselt, ben ik bezig met onderzoek in vormgeving, typografie, leesvoorkeuren en leesgedragingen met betrekking tot verschillende leesplatformen.
Denk hierbij aan het ontwerp van de tekst, de titels, afbeeldingen en hoe deze vormgegeven worden op een pagina in een boek, een magazine of op een website.

Het is in eerste instantie belangrijk om data van studenten te verzamelen, maar zeker ook van andere doelgroepen.
Voor dit onderzoek zou ik daarom ook graag jouw medewerking willen vragen. De test is geheel anoniem en duurt een kwartiertje. De resultaten zijn belangrijk voor verder onderzoek alsook voor innovatie van bijvoorbeeld boekvormgeving.

Deze enquête is voor de verandering heel visueel, afwisselend en inspirerend opgesteld. Daarnaast worden onder de deelnemers 25 unieke posters of postkaarten sets verloot. Ze zijn ontworpen met een Risograaf en worden verstuurd naar jouw adres. Laat dan wel in de laatste vraag van de enquête je contactgegevens achter. Deze persoonlijke gegevens worden niet gebruikt in de studie zelf.

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdaiYBuZMJ6UmvQe3aaabuF_mb9An1XPQBaojx7cY2pfjWftA/viewform

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

As a researcher within the READSEARCH team of PXL-MAD/UHasselt, I explore design, reading preferences and reading behaviour concerning different reading platforms. Think of the design of texts, titles, images and how they are designed or linked together on a book page, a magazine or a website. I would like your cooperation with this investigation. The test is completely anonymous and takes a maximum of fifteen minutes. The results are important for further research, as well as for innovation of future book and magazine design. For a change, this survey is very visual and varied. Besides, I will donate and send out unique Risographed posters or postcard sets to 25 participants. Leave your contact details in the last question of the survey. This personal data is not used in the study itself.

(The questionnaire is still in Dutch only, sorry for the inconvenience.)

Leave a Comment